سریال و انمیشن

در جنگ داخلی «رقص اژدهایان» در سریال خاندان اژدها چه کسی پیروز می شود؟

در جنگ داخلی «رقص اژدهایان» در سریال خاندان اژدها چه کسی پیروز می شود؟

پیش درآمد سریال  بازی تاج و تخت  از شبکه HBO به داستان یکی از ویرانگرترین جنگ‌های تاریخ وستروس می‌پردازد، اما پاسخ به اینکه چه کسی برنده «رقص اژدهایان» می‌شود چندان ساده نیست. در حالی که بازی تاج و تخت کتاب‌های اورجینال  ترانه ای از یخ و آتش  را پوشش می‌دهد، سریال  خاندان اژدها  بخش خاصی از کتاب  آتش و خون  نوشته جرج آر آر مارتین را به تصویر می کشد. آتش و خون به عنوان یک کتاب تاریخ درون کیهانی درباره تاریخچه خاندان تارگرین در وستروس، حاوی چندین روایت غیرقابل اعتماد است و برخی چیزها را برای تفسیر مخاطب باز گذاشته است.

65_11zon (4)

سریال House of the Dragon با تاج گذاری ویسریس تارگرین شروع می شود و به معرفی و ترسیم تمام شخصیت هایی که در جنگ داخلی موسوم به رقص اژدهایان شرکت می کنند ادامه می یابد. تیم بازیگران خاندان اژدها چندین بار تغییر کرده تا سریال بتواند کل این درگیری را پوشش دهد، از رنیرا که در کودکی وارث ویسریس می شود تا جنگ بین سبزجامگاه و سیاه جامگان. سبزجامگان بر این باورند که ادعای رینیرا بر تاج و تخت وستروس مشروع نیست، بلکه پسر اول ویسریس، ایگان به عنوان پسر ارشد پدرش قانوناً باید بر تخت بنشیند. از سوی دیگر، سیاه جامگان از ادعای رینیرا برای تاج و تخت حمایت می کنند.

66_11zon (4)

سبزجامگان در برابر سیاه جامگان: تشریح جناح های رقیب در جنگ داخلی تارگرین ها

آلیسنت و رینیرا هر کدام در این جنگ دارای متحدان قدرتمند و برتری های کلیدی هستند

اگرچه پرنسس رینیرا و آلیسنت هایتاور در جوانی دوستان خوبی بودند، سال‌ها قبل از شروع رقص اژدهایان، رابطه آنها به تیرگی می گراید، زمانی که شاه ویسریس تارگرین آلیسنت را به عنوان همسر خود و ملکه جدید انتخاب می‌کند. ویسریس و آلیسنت چهار فرزند از جمله سه پسر دارند. رینیرا که زمانی جانشین واضح و تایید شده پادشاه بود، اکنون ایگان دوم، پسر اول ویسریسِ را داشت. بین زمزمه های اتو هایتاور و رابطه ناخوشایند با رینیرا و خانواده اش، آلیسنت به یک بازیگر اصلی در این تنش رو به پیشرفت تبدیل می شود و در نهایت از ادعای پسرش برای تاج و تخت حمایت می کند.

هنگامی که ملکه آلیسنت با لباس سبز هایتاورها در یک تورنمنت شرکت می کند در حالی که رینیرا لباس سیاه و قرمز سنتی تارگرین ها را پوشیده است، این دو جناح به عنوان سبزجامگان و سیاه جامگان معروف می شوند. رینیرا ابتدا با سر لینور ولاریون ازدواج می کند و از او صاحب سه فرزند می شود (البته هم کتاب آتش و خون و هم سریال خاندان اژدها به وضوح فاش می کنند که هاروین استرانگ پدر واقعی این فرزندان است). پس از مرگ لینور، که سریال خاندان اژدها آن را به طرحی برای فرار او از وستروس تغییر داد، رینیرا با عمویش، دیمون تارگرین، ازدواج کرد. به محض مرگ ویسریس، درگیری برای جانشینی او آغاز می شود.

حامیان بزرگ ایگان دوم حامیان بزرگ رینیرا تارگرین
آلیسنت هایتاور دیمون تارگرین
اوتو هایتاور کورلیس ولاریون
ایموند تارگرین رینیس تارگرین
هلینا تارگرین جسریس ولاریون
دیرون تارگرین لوسریس ولاریون
سر کریستون کول جافری تارگرین
جهریس تارگرین ایگان تارگرین
جهیرا تارگرین ویسریس تارگرین

67_11zon (4)

از چهره های مهم جناح سبزجامگان ملکه آلیسنت می توان به پدر و دست راست پادشاه، سِر اوتو هایتاور، فرزندانش ایگان، ایموند، هلینا و دیرون، سِر کریستون کول و بسیاری از ثروتمندترین و قدرتمندترین خاندان های وستروس اشاره کرد. آنها حامی وضعیت موجودی هستند که زنان را از رسیدن به تاج و تخت منع می کند، اگرچه آلیسنت اساساً به دلیل جاه طلبی برای فرزندانش و اعتقاد راسخش بر این که فرزندان رینیرا حرامزاده هستند که لیاقت رسیدن به تاج و تخت را ندارند و نه هر گونه اشتیاق واقعی برای سیاست جنسیتی، با جانشینی رینیرا مخالف است. همچنین سریال خاندان اژدها ابهام رویای ترانه ای از یخ و آتش را به دلیلی برای تصمیم آلیسنت اضافه می کند.

گروه سیاه جامگان رینیرا در رقص اژدهایان شامل شاهزاده دیمون، لُرد کورلیس ولاریون، رینیس تارگرین همسر کورلیس و زنی که یک بار به دلیل زن بودن از رسیدن به تاج و تخت محروم شده است، فرزندان رینیرا از اولین ازدواجش، جهریس، لوسریس و جافری و فرزندانش از ازدواج با دیمون، ایگان کوچک و ویسریس. تیم رینیرا در ابتدا نسبت به رقیب برتری دارد زیرا دراگون استون را در اختیار داشته و بنابراین اژدها و اژدهاسواران بیشتری نسبت به سبزجامگان در اختیار دارند. با این حال، سبزجامگان خزانه داری سلطنتی و کینگز لندینگ – از جمله تخت آهنین را در اختیار دارند.

68_11zon (4)

رینیرا و ایگان دوم هر دو در جریان رقص اژدهایان می میرند

تلفات سنگین برای هر دو طرف، پیروزی نهایی را تلخ و شیرین می کند

رقص اژدهایان منجر به مرگ تقریباً همه اژدهایان تارگرین ها و همچنین شاهزاده دیمون، ملکه رینیرا، بانو رینیس، ملکه هلینا و فرزندانش، ایموند، دیرون و هر سه فرزند رینیرا از ازدواج اولش می شود. پادشاه ایگان دوم عملاً پیروز جنگ می شود، بعد از اینکه اژدهایش، سانفایر، رینیرا را در دراگون استون سوزانده و می خورد. قبل از آن، رینیرا موفق به گرفتن کینگز لندینگ می شود و شش ماه بر تخت آهنین می نشیند، اما سلطنت کوتاه مدت او فاجعه بود. در این دوران، جنگ همچنان در وستروس در جریان بود و کینگز لندینگ در هرج و مرج به سر می برد.

شخصیت هایی که از رقص اژدهایان جان سالم به در می برند عنوان/نقش
لرد کورلیس ولاریون رئیس خاندان ولاریون و یکی از اعضای شورای سلطنت ایگان سوم
ایگان سوم جانشین ایگان دوم در مقام پادشاه
ویسریس دوم به عنوان پادشاه جانشین پسران ایگان سوم می شود
لرد کریگن استارک رئیس خاندان استارک، دست راست پادشاه
بیلا تارگرین با آلین ولاریون ازدواج کرده و در نهایت به دریفت مارک باز می گردد
رینا تارگرین در دراگون استون زندگی می کند، شوهرش را از دست داده و در نهایت با گارموند هایتاور ازدواج می کند

رینیرا مجبور می شود از کینگز لندینگ فرار کند اما در دامی می افتد که توسط ایگان در دراگون استون برایش برنامه ریزی شده است. با این حال، ایگان در طول جنگ به شدت زخمی و معلول شده است، و مرگ رینیرا مانع از پیشروی نیروهای کمکی او از شمال به رهبری لرد کریگن استارک نمی شود. به ایگان توصیه می شود که تسلیم گردد، اما پادشاه نمی پذیرد. سپس مشاوران او با مسموم کردن ایگان دوم ضعیف و بیرحم در بسترش، کنترل امور را به دست می گیرند و پسر رینیرا و دیمون، ایگان کوچکتر (اکنون پادشاه ایگان سوم) را به عنوان رهبر بلامنازع وستروس، جایگزین او می کنند.

69_11zon (4)

ایگان سوم پادشاه وستروس می شود (آیا این یک پیروزی برای رینیرا محسوب می شود؟)

رقص اژدهایان تقریباً همه افراد درگیر را نابود می کند

ایگان سوم تنها ده ساله است که پس از رقص اژدهایان بر تخت آهنین می‌نشیند. او از جنگ داخلی، از دست دادن خانواده اش و تماشای سوختن و خورده شدن مادرش توسط اژدهای ایگان در مقابل چشمانش به شدت آسیب دیده است. کورلیس ولاریون تاج سلطنت را بر سر او می گذارد. تنها برادر باقیمانده برای ایگان سوم، ویسریس دوم، ظاهراً در جریان رقص اژدهایان گم شده، اگرچه در نهایت باز می گردد.

نسل خونی رینیرا از نظر فنی برنده این جنگ داخلی می شود، زیرا همه فرزندان و نوه های آلیسنت در رقص اژدهایان از بین می روند. اگرچه ایگان سوم در ابتدا با جهیریا، دختر پادشاه ایگان دوم و ملکه هلینا، ازدواج می کند، و از نظر تئوری آنچه از این دو خانواده و رقیب باقی مانده را متحد می کند، جهیریا تنها دو سال بعد به طرز غم انگیزی می میرد – یا با خودکشی یا قتل. او و ایگان برای بچه دار شدن خیلی جوان بودند و مرگ جهیریا به پایان نسل خونی و دودمان ملکه آلیسنت می انجامد. نه رینیرا و نه ایگان دوم در حقیقت پیروز جنگ نیستند، اما نسل اولی از طریق ایگان سوم و ویسریس دوم برای مدت زمان بیشتری ادامه می یابد.

70_11zon (5)

پادشاه ایگان سوم که به مدت ۲۶ سال در انزوا حکومت می کند، با القابی مانند “شاه شکسته” و “ایگان بدشانس” و همچنین “اژدهاکُش” ، به دلیل مرگ آخرین اژدهای تارگرین در طول سلطنت او، شناخته می شود. ایگان سرانجام در سن ۳۶ سالگی در اثر رنج و افسردگی می میرد اما میراث تارگرین ها را برای دو پسر، سه دختر و برادرش به جای می گذارد. پسران ایگان سوم هر دو بدون وارث مذکر می میرند و ویسریس دوم بعد از آنها بر تخت آهنین می نشیند.

رینیرا و آلیسنت هر دو با پایان های فاجعه آمیزی روبرو می شوند که در قالب جسم شکسته عزیزان مرده و اژدهایانشان به تصویر کشیده می شود. آلیسنت آخرین سال‌های زندگی‌اش را در اتاق‌هایش غرق در غم و اندوه می‌گذراند، در حالی که رینیرا مدت کوتاهی بعد از رسیدن به تاج و تخت، مجبور به فرار از کینگز لندینگ شده، بعداً مورد خیانت قرار می‌گیرد و به طرز بیرحمانه ای کشته می‌شود. رقص اژدهایان برای سلسله تارگرین نیز فاجعه بار است، به ویژه با مرگ تعداد زیادی از اژدهایان این خانواده. این نبود اژدهایان بخشی از دلیل شکست تارگرین ها در جریان شورش رابرت برثیون در سال های بعد بود.

71_11zon (5)

رقص اژدهایان در سریال خاندان اژدها چقدر با کتاب مارتین متفاوت است

سریال خاندان اژدها تغییرات بزرگی در روایت کتاب مارتین ایجاد می کند

سریال House of the Dragon تغییرات زیادی در روایت کتاب ایجاد کرده است، از جدول زمانی سریال گرفته تا شخصیت هایی که در داستان آن گنجانده نشده اند. این سریال همچنین با جنبه روایت غیرقابل اعتماد کتاب Fire & Blood بازی می کند، زیرا این کتاب خود چندین بار اذعان می کند که منابع آن متناقض هستند و ممکن است تمام حقیقت را بیان نکنند. به عنوان مثال، در حالی که کتاب Fire & Blood چنین وانمود می کند که لینور ولاریون قبل از ازدواج رینیرا با دیمون مرده است، این شخصیت در House of the Dragon زنده می ماند و با کمک همسرش، مرگ خود را جعل می کند. سایر تفاوت های عمده بین این دو روایت عبارتند از:

  • رویای ترانه ای از یخ و آتش ایگان دلیل تسخیر وستروس توسط وی بوده است.
  • آلیسنت در سریال جوان‌تر است و تقریباً هم سن و سال رینیرا است.
  • غیبت شخصیتی به نام قارچ احمق در سریال.
  • مرگ لوسریس ولاریون در سریال به عنوان یک تصادف نمایش داده می شود.
  • غیبت دینور تارگرین
  • در سریال خاندان اژدها خبری از میلور به عنوان کوچکترین فزند ایگان و هلینا نیست، که منجر به تغییراتی در صحنه خون و پنیر نیز می شود.
  • آلیسنت و کریستون کول در سریال یک رابطه عاشقانه دارند.
  • ایموند در جریان نبرد راکس رست به ایگان حمله می کند.

شاید بزرگترین تغییر سریال خاندان اژدها نسبت به کتاب مارتین، رابطه بین آلیسنت و رینیرا باشد، چه قبل و چه بعد از جنگ. دوستی آلیسنت و رینیرا در سریال مهمتر از کتاب است. این سریال، رقص اژدهایان را به عنوان یک درگیری بین دو دوست صمیمی به تصویر می کشد که مردان اطرافشان، آینده شان را از آن ها می گیرند. به نوعی، رقص اژدهایان در سریال خاندان اژدها بیشتر یک درگیری بین آلیسنت و رینیراست، در حالی که در کتاب مارتین، این جنگ داخلی بیشتر بین ایگان دوم و رینیرا به تصویر کشیده می شود.

منبع: چشمک

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا